torsdag 11 mars 2010

Textreklam

I den grå forntid när jag arbetade inom dagspress (läs Sydsvenskan) var det viktigt att inte trampa fel och ägna sig åt textreklam. Det fanns speciella riktlinjer om detta, som vi inte fick överträda.

Mitt problem som läsare av Sydsvenskan i dag är att tidningen nu uppenbarligen kapat alla band till dessa riktlinjer. Var och varannan dag innehåller tidningen hela bilagor med textreklam som man mycket diskret annonsmärker.

Tidigare sköttes denna hantering av ett dotterbolag. Nu uppger man glatt att det är Sydsvenskan själv som producerar textreklamen.

Om jag fortfarande hade arbetat på Sydsvenskan skulle jag varit allvarligt störd av dessa sakernas tillstånd! Som prenumerant är jag allvarligt störd av att ansvarige utgivaren (och tillika chefredaktören) har så låga tankar om min intelligens att han pådyvlar mig denna skit!

1 kommentar:

  1. Ett ord i rättan tid!
    (författaren till Wikipedias artikel om textreklam)

    SvaraRadera